Descrierea bicicletei de munte
Bicicleta de munte are roțile supradimensionate, amortizare excelentă și este ideală pentru traseele cu teren accidentat, în special la munte, dar și prin oraș, în parcuri sau pe cărări prin pădure.
1 | Șa | 11 | Schimbător față | 21 | Reglaj furcă |
2 | Poziție șa | 12 | Lanț | 22 | Frână |
3 | Cameră | 13 | Pinioane față | 23 | Spițe |
4 | Tijă șa | 14 | Angrenaj | 24 | Butuc față |
5 | Fixare șa | 15 | Schimbător viteze | 25 | Disc frână |
6 | Anvelopă | 16 | Pedală | 26 | Furcă |
7 | Valvă | 17 | Pipă | 27 | Cabluri frână |
8 | Pinioane spate | 18 | Piuliță | 28 | Inele distanțiere |
9 | Schimbător spate | 19 | Jantă | 29 | Manetă schimbător |
10 | Cadru | 20 | Țeavă cap | 30 | Mâner ghidon |
Cadru - poate fi cu/fără suspensie. Materiale folosite la confecționarea cadrului:
- Aliaje din aluminiu (inclusiv cele speciale cu magneziu sau scandiu) - avantajul acestui material este prețul accesibil, densitate ridicată și greutate redusă, însă este dur, deci puțin inconfortabil. Un lucru important la care trebuie să oferi atenție este tehnologia folosită. În cazul aliajelor de aluminiu (așa numitul duraluminiu), este vorba despre hydroforming. Acest tip de material se introduce într-o formă, care sub presiunea înaltă a unui ulei încins, ajunge să se modeleze cu exactitate. În acest fel se pot confecționa cadre cu forme specifice. O altă tehnologie, mai ieftină, însă cu rezultate asemănătoare este pressforming, sau technoforming, care utilizează forțele mecanice pentru a modela țevile. La modelare, producătorii doresc să obțină o rigiditate sporită și o densitate mai mică, pentru a îmbunătăți confortul la mers.
- Carbon - materialul poate fi modelat în orice formă, iar ca și proprietăți, acesta este foarte amortizant, este robust și în același timp ușor, însă prețul este destul de ridicat. Se folosește de obicei la cele mai scumpe cadre, însă încetul cu încetul începe să se folosească și la modelele mai ieftine. Carbonul este produs prin introducerea unei fibre de carbon împreună cu liantul într-o matriță specială, după care se aplică presiune și se aspiră aerul din interior. Această metodă oferă posibilitatea de a adăuga sau elimina material în zonele unde este necesar. Astfel se atinge duritatea maximă și greutatea extrem de redusă. Datorită perfecționării tehnologiei de fabricare, aceste cadre sunt momentan cele mai bune de pe piață. O alegere excelentă pentru cadrul bicicletei.
- Oțel - se utilizează la modelele mai ieftine, sau la cele foarte scumpe. Oțelul este destul de dens, are proprietăți excelente de amortizare (garantează confort), este ușor de reparat, însă este sensibil la deteriorări mecanice. De asemenea, țevile trebuie să fie subțiri, datorită greutății sporite a materialului.
- Titan - ușor și confortabil, însă scump și cu duritate scăzută.
- Combinație (carbon/aluminiu, carbon/oțel, titan/carbon)
Cadrele full-suspension se confecționează din aceleași materiale, diferențiindu-se doar prin construcție. Este obligatoriu ca partea din spate să fie ”liberă” și să permită mișcarea independentă de restul cadrului. Acest lucru este realizat cu ajutorul unor pivoți care are rol de conector între elemente. Aproape orice producător se străduiește să dezvolte propriul sistem. La fel ca și la ghidonul cu amortizor, poți alege numeroase variante de amortizoare a cadrului.
Furca
În principal face diferența între 3 categorii de sisteme de amortizare:
- Elastomer + arc - noile furci au în partea inferioară un material elastic, care absoarbe vibrațiile, iar arcul este elementul amortizor. Aceasta este varianta cea mai ieftină pentru bicicletele de recreație.
- Ulei + arc - într-o parte este ulei ( cartuș de ulei) care amortizează, iar în cealaltă este un arc care oferă elasticitate. De obicei există 3 nivele de rigiditate a arcurilor - se poate schimba în cazul în care cea aleasă nu este adecvată (este influențată de greutatea utilizatorului).
- Cu aer - uleiul este elementul amortizor, însă cel elastic este aerul. Avantajul este greutatea redusă și posibilitatea de reglare a rigidității, fără a folosi o pompă specială.
Indiferent ce sistem are bicicleta ta, în ziua de astăzi toate au setarea furcii în același fel - astfel încât după o amortizare (micșorare a furcii) este aplicată o frână pentru ca furca să revină la lungimea inițială treptat.
Un alt element comun este blocarea furcii (așa numitul lockout), care în cel mai bun caz este controlată cu ajutorul unui cablu de pe ghidon.
La bicicletele din oferta noastră, cel mai adesea vei întâlni un travel de 80-100 mm. La bicicletele de munte, cu full-suspension poate avea și un travel cu valori mai mari. Întotdeauna contează modul de utilizare a bicicletei. În ziua de azi sunt destul de populare furcile fără amortizare - cu ax fix. Datorită conectării fixe a furcii, întreaga roată din față se rigidizează.
Suspensia
Suspensia este componenta care amortizează partea din spate la bicicletele full-suspension. Tehnologiile folosite sunt foarte similare cu cele pentru furcă, având un travel de 80 - 100 mm. De asemenea poți găsi și biciclete cu travel mai mare.
Frâna
Standardul actual este sistemul cu frâne de disc, iar varianta mai sofisticată este sistemul hidraulic. Frânele clasice V-brake se găsesc de obicei la cele mai ieftine modele - mai ales la bicicletele MTB. La bicicleta rutieră (cursieră) se întâlnește foarte des frâna caliper brake.
- V-brake + caliper brake
Avantaje - greutate redusă, preț scăzut, construcție simplă
Dezavantaje - întreținere periodică obligatorie, eficiență scăzută în condiții de umiditate.
- Frână de disc – mecanică
Avantaje - eficiență sporită, preț accesibil, manete compatibile cu V-brake
Dezavantaje - întreținere și reglare obligatorie.
- Frână de disc - hidraulică
Avantaje - eficiență maximă, dozare precisă a forței de frânare, performanță stabilă chiar și pe vreme nefavorabilă.
Dezavantaje - preț destul de ridicat.
Setări
- Schimbătorul de viteze - pe piață există 2 mari firme: Shimano (Acera, Alivio, Altus, Deore, SLX, LX, XT, XTR) și Sram (X3, X5, X7, X9, X0, XX și XX1). Acestea folosesc tehnologii, construcții și materiale diferite. Indistinctibile pentru utilizatorii amatori. O altă firmă cunoscută este Sun Race, aceasta însă concentrându-se pe biciclete cu prețuri mai scăzute. În ziua de astăzi, cel mai des se întâlnesc schimbătoarele 3x9, 3x10 sau 2x10.
Principala diferență la seturile de performanță este greutatea și materialele folosite, funcționalitatea fiind de obicei la același nivel. Noutatea acestui an este sistemul cu un număr de viteze de 1x11.
Reglarea vitezei poate fi realizată în mai multe feluri însă noi menționăm Shimano Rapid Fire - un sistem clasic cu 2 manete (sus/jos) și mânerul rotativ, așa numitul GripShift.
- Butucii - sunt o componentă importantă a bicicletei. De butuc este prins cauciucul (cel mai adesea cu ajutorul a 32 de spițe), iar butucul este prins de cadru. Cei mai cunoscuți producători sunt: Shimano, Mavic, Fulcrum, Remerx și DT Swiss.
De obicei, fiecare producător își confecționează propriul butuc. În principal, facem diferența între 2 tipuri de construcții: cu rulmenți industriali (pentru modelele mai ieftine) sau cu bile (pentru modelele mai scumpe, precum cele de la Shimano). în cazul frânelor cu disc, acestea sunt prinse de butuc. În oferta noastră vei găsi butuci cu diferite sisteme de prindere. INTL (6 șuruburi) sau CL (prindere cu piuliță).
- Jantele - facem diferența între cele simple (ieftine și ușoare, pentru utilizare de recreere) și cele duble (duritate și rezistență sporită).
- Cauciucurile - o componentă la fel de importantă este și cauciucul. Poți alege între numeroase modele de la diverși producători: Schwalbe, Maxxis, Continental, Rubena. Există mulți producători care își confecționează propriile modele de pneuri. Acestea trebuie alese în funcție de terenul pe care vei merge cu bicicleta cel mai des. Cauciucurile înguste cu suprafață destul de netedă sunt extraordinare pentru drumurile asfaltate, însă pe teren accidentat nu sunt eficiente. Modelele rezistente, cu modele adânci, sunt ideale pentru drumuri neasfaltate. Dacă le vei utiliza pe asfalt, viteza va fi semnificativ mai mică. Întotdeauna va trebui să ajungi la un compromis.
- Angrenajul -este componenta bicicletei supusă celei mai mari presiuni, deoarece în această zonă majoritatea energiei creată de piciorul utilizatorului este transferată către bicicletă.
La bicicletele din oferta noastră este utilizată tehnica de unire a angrenajului cu axul central, prin intermediul unei ax numit Octalink. Rulmentul central propriu-zis este apoi fixat fie de un ax și un element de fixare(o opțiune mai ieftină și nu foarte durabilă), fie de un sistem încapsulat cu rulmenți industriali. În ultima vreme, producătorii aleg varianta angrenajelor cu ax gol la interior. Axul este stabil fixat de angrenajul stâng sau drept (depinde de producător), iar al doilea angrenaj se fixează simplu prin înșurubare. Datorită acestui mecanism greutatea a fost redusă la minimum și a fost sporită densitatea angrenajului.
- Ghidonul - se împarte în 2 categorii: drept și curbat, care este mai lat și puțin mai înalt. Datorită lungimii mai mari, acesta ghidează bicicleta mai ușor, oferind mai multă tracțiune a roții pe teren. Materialele folosite sunt aceleași ca la cadru, în marea majoritate a timpurilor fiind un aliaj de aluminiu.
- Șaua - poate fi din plastic sau din carbon, căptușită și dotată câteodată cu o inserție din gel. De cele mai multe ori suprafața acesteia este acoperită cu piele sau material sintetic. Pot avea forme diferite, în funcție de utilizare.
Tijele șeii pot fi confecționate și ele din diferite materiale, cel mai adesea fiind din duraluminiu sau carbon. Carbonul este foarte confortabil și ușor.
Tijele cu suspensie sunt adesea folosite la bicicletele de trekking și ciclocros. Funcția lor principala este de a garanta confort sporit în timpul curselor fără a influențează proprietățile de mers a bicicletei.